10.10.05

vieroitusta

Kirjoittelenpa välillä eläinjuttujakin. Meidän Pinja-vaaveli täytti kolme kuukautta jokin aika sitten. Siihen ikään saakka kilit tarvitsevat maitoa ja olin lypsänyt sen Nelli-emosta vain Pinjalta jääneet maidot. Nelli olisi vieroittanut vauvansa jo pariviikkoisena joten on pitänyt tehdä hieman järjestelyjä että Pinja on päässyt imemään. Nelli on ollut lypsypöydässä kaulastaan kiinni ja silloin Pinja on päässyt tissille. Pari viikkoa sitten jätin Pinjalta iltaimemiset väliin, enkä päästänyt sitä enää lypsypöydälle. Nyt lopetin sitten aamuisetkin maitobaarit. En kuitenkaan lypsä Nelliä aamulla, vaan vain kerran päivässä illalla. Hiukan rankalta tuntuu taas näin oudoksesta isomman maitomäärän lypsäminen. En ole sitä mitannut mutta noin silmämääräisesti arvioisin että tulee reilut pari litraa.
Pinja ei tunnu olevan moksiskaan vieroituksesta. Ei se huoli maitoa astiastakaan juodakseen vaikka olen tarjonnut. Meillähän tuo maito pääasiassa kiertää; tissistä ulos ja suusta takaisin sisään. Mutta väkirehua ja heinää Pinja syö hyvin. Toki se yrittää päästä imemään mutta minä olen kovana enkä päästä. Eikä päästä Nelli-emokaan.
Pinja on jotenkin metka pikku höppänä. Se on niin eri näköinenkin kuin muut meidän vuohista; tuollainen viirunaama eikä sarvia. Ja tietysti sen tekee erikoistapaukseksi myös se että se on ensimmäinen kili minkä syntymän olen nähnyt.

Ei kommentteja: