7.2.07

pässinpökkimää

Tänään tuli postissa uusia ihania lankoja. Ihan aitoa pässinpökkimää, suomenlampaasta ruskeaa lankaa ja kainuunharmaksista harmaata. Olin jo aiemminkin näitä netissä katsonut, mutta sitten kun sain hyvän tarjouksen, niin oli ihan pakko saada. Villat ovat Laurilan tilan lampaista ja langaksi ne on valmistanut Pirtin kehräämö. Ja myyjä on Villa Laurilan verkkokauppa.

Ostin siis 2 vyyhtiä harmaata ja yhden ruskean 3-säikeistä lankaa. Yksi vyyhti harmaata on 4-säikeistä ja tuo ruskea nyssy päällä on näyte hahtuvalangasta. Laurilan toimitus oli tosi nopea, toissailtana vasta tilasin ja tänään oli jo langat mulla.
Langat tuntuu mukavan pehmeiltä ja niissä on vielä lanoliinia jäljellä. Mietinkin jo itsekseni, että mihin niitä eksoottisia step-lankoja tarviikaan, eikö lampaanrasva aidossa villalangassa aja saman asian kuin lankaan keinotekoisesti lisätyt öljyt?

Koska mulla oli nuo langat tilauksessa, tuli kiire tehdä issikkasukat valmiiksi. Tunnen itseäni jo sen verran, että tiedän menettäväni mielenkiinnon meneillä olevaan työhön kun saan uusia lankoja. Heti tekis mieli tehdä uusista jotain. Mutta sinnittelin tänään kuitenkin nämä sukat valmiiksi.

Ihan kivat niistä tuli, eikä tuo issikkalangan karkeus haittaa yhtään kun pidän nykyään aina toisten sukkien päällä. Näillä keleillä ei ole yhtään liikaa vaikka olisi kolmetkin sukat. Samasta issikkalangastahan tein jo aiemmin ensimmäiset sukat. Tätä lankaa tilasin Rella Vinurilta, sekin on Pirtin kehräämön valmistamaa. Langassa on 30 % islanninhevosen karvoja ja 70 % lampaanvillaa.

Monet bloggaajat näkyvät lähteneen mukaan lankahamstereihin. Kuten varmaan noista lankaostoista jo arvaakin, minä en ole mukana hamstereissa. Ensinnäkään en edes halua pitää langanostossa lakkoa kokonaista kuukautta ja toisekseen olen niin laiska, etten todellakaan jaksa punnita lankojani. Vaikka olishan se ollut yllyke järjestellä langat samalla. Mutta kun ei jaksa eikä huvita. Hoen itselleni, että ei mulla vielä ole liikaa lankoja.
Mutta isompi kori villasukille pitäisi varmaankin hankkia...

3 kommenttia:

seijap kirjoitti...

Ihania lankoja. Minäkään en ole hamstereissa. Aatoksissa on käydä Jämsän huopatehtaalla hiihtolomaviikolla ja sieltäkin saattaa jotain tarttua matkaan.

uhoava gnu kirjoitti...

Ihanan luonnollisia lankoja!
Minä olen hamstereissa enkä punninnut koko varastoani alussa, kun ei tarvinnutkaan. Oli kaikki lisäksi sikinsokin muuttolaatikoissa silloin ;)
Nyt valmiita töitä olen punninnut - se on ihan hauskaa kun ei ole aiemmin moista kokeillut!

Betty Boop kirjoitti...

Nätit sukat, vaikka ajatus ihon ja villan kosketuksesta sai mieleeni viime viikon allergisen villareagtion...minulle ei vain sovi kovin käsittelemätön villa, se pistelee ja aiheuttaa ihottumaa.