16.6.08

iltalypsyllä

Toinen bloggaus jo tälle päivälle... No olihan tuossa taukoa niin pitkään, että ei haitanne vaikka nyt kirjoittelisi tiheämpäänkin. Mutta pakko on saada hehkuttaa! Mulla oli tänään niin mielenkiintoinen ilta, mä olin iltalypsyllä! Enkä vuohilypsyllä, vaan ihan oikeassa navetassa tutustumassa lehmälypsyyn. Pääsin vierailemaan Ahon tilalla Lehtimäellä. Pääsin siellä käymään jo viime vuonna, ja silloin tilan emäntä sanoi, että saisi tulla lypsyn aikaankin katsomaan jos kiinnostaa. Ja jostain syystä mua vaan kovasti kiinnosti, nyt vasta sain aikaiseksi mennä. Ja kyllä kannatti! Tosi mielenkiintoista oli ihan kaikki, tuo nykyajan maidontuotanto kun on ihan eri asia kuin lapsuudenkotini muutaman lehmän navetta. Siellä kävin viimeksi varmaan joskus ala-asteikäisenä, murrosiässä ei olisi voinut lehmät vähempää kiinnostaa. Mutta ikä on kai tehnyt tehtävänsä ja nykyään mua kiinnostaa ihan kaikki eläimet ja niiden hoito. Ja tuossa navettajutussa kiinnostaa myös nykyajan tekniikka. Ahon tilan emäntä ja isäntä kertoivat mulle kaikkea navetan toiminnasta ja jaksoivat vastailla kysymyksiini.
Extrahieno sattuma oli, että sain nähdä myös vasikan syntymän! Söpö lehmävasikka sieltä tuli ilman avustamista ulos ja sain keksiä sille nimen, siitä tuli Aprilia. Tämän vuoden vasikat alkavat A:lla. Kotiin tultuani vasta hoksasin, että miksi ihmeessä en napannut kännykällä kuvaa siitä... No en vaan hoksannut, mutta uskokaa vaan niin se on söpö!
Näin samalla myös Ahon tilan heppoja; connemaraponeja. Oli hienoa nähdä livenä Intro-varsa, jonka kuvia olen jo netissä ihastellut ja tuolla Ahon tilan kotisivuillakin Intro poseeraa, kannattaa käydä katsomassa.

2 kommenttia:

malli45 kirjoitti...

Kiva kuulla sinustakin! Kaikkea hauskaa olet saanut tehdä! Vastasyntynyt vasikka on varmaan ihana. Me näimme pari viikkoa sitten matkalla Lappajärvelle emohirven ja kaksosvasat; ne oli ihania, toinen poukkoili tiellä ihan auton edessä.

Hanski kirjoitti...

Kiitos vaan itsellesi - mukavaa vaihtelua oli "normaaliin" iltatyöhön. Voin napata Apriliasta kuvan ja laittaa sen sulle viestillä - kun kerran molemmilta räpsy kännykästä löytyy.

Rehuntekoa ei ole päästy vieläkään alkamaan - ehkäpä tänään, kenties huomenna...?